Wednesday, April 15, 2009

air orang putih yang bernama melayu...

dulu masa zaman belajar kat menara gading, (gading celah mana entah), hidup memang bebas. tengah-tengah malam pukul 2,3 pagi pun lepak di subaidah ayer keroh. gaya hidup urban lah kunun. paling-paling murah pun pergi 7-11 beli air bergas.

suatu malam hampir-hampir tengah malam, mulut teringin nak makan cikedis. apalagas, ambil kunci motor, pergi petronas bukit beruang. padahal dekat je pun dengan kolej kediaman, sekangkang anak kera je jauhnya. jalan kaki pun boleh sampai. takpe, boleh isi minyak sekali. sambil menyelam sambil buang air kecil orang kata. penghuni-penghuni kolej kediaman murni jangan harap lah nak jalan kaki. kolej tu terperuk jauh dalam kawasan kejiranan pak-arab-bawak-kereta-macam-celaka dan negro-suka-buat-bising.

lepas isi minyak, operasi menunaikan hajat mulut bermula. ada seorang brader jaga kaunter sorang-sorang. masuk dalam, sambar cikedis twistis, letak kat kaunter. sebelum bayar, selak-selak majalah sebelah kaunter dulu. pesen aku, majalah-majalah hiburan tu selak lebih kurang je. kasi update sikit pasal gosip dan hiburan tanah air. tengah khusyuk menyelak, ada seorang makcik masuk. tak tahu lah umur berapa, tapi aku yakin sepenuh hati dia memang dah tahap makcik.

dia masuk terus meluru ke belakang. sekejap dia ke kaunter. dia tanya brader tu.

"dik, air seratus tambah perisa oren botol besar dah habis ke?"

aku berpaling. makcik tu tengok brader tu. brader tu tengok aku. aku tengok makcik tu. aku sambung selak majalah sambil bahu gegar-gegar tahan gelak.

"air apa makcik?" brader tu berbalas pertanyaan. muka kekompiusan.

"alah, air yang ada nombor seratus tu. tak ingat lah nama orang putih dia"

"hahaha" dia gelak. nasib tak gelak guling-guling macam dalam ym.

"botol besar punya dah habis makcik. sederhana besar je yang ada"

makcik tu ke belakang ambil 2 botol air 100 plus. lepas bayau, dia blah. brader tu sambung gelak macam lahanat. aku syak 7-11 pun makcik tu panggil kedai tujuh-sebelas. maklum lah, dulu mana ada PPSMI.

notakaki : rindu kat bukit beruang sey!

27 tukang komen:

paiseh said...

ti tak masuk org kampung lu yg suka air tujuh U-P.. cap urang juget.

kah kah kah kah kah!!

-HanaMichi- said...

niat makcik ni nak menambahkan kefahaman tatabahasa... hehehe..kalo wa kat situ, dpn2 makcik tu gak wa gelak kaw2

mugiwara said...

serius!
makcik tu pejuang bahasa yang gagah berani!!
[gelak guling guling]

Emmy Dahliana said...

aku pn rindu bukit beruang! 4 bulan last kt utem, duk kt sane, time tu la time paling best! setiap malam buley klua xyah balik sblom kol 12. waaaaaa rindu bb!

A a D i I ? said...

air cap lembu-kaler-merah ader?

haha!

miSz.haNie said...

hahahahaha..
adehh...
pasnih nk try la..
mintak kat kedai..air seratus.. :P

Jard The Great said...

"nak air seratus!! cpt! cpt!"
pesan ku kat brader tu lain kali... ehehe

lalang said...

ahahha...aku baca 2kali baru paham....air seratus == 100 plus!!!!

perjuangkan bahasa kita...lambang bangsa kita!!! kakaka

.::aDa::. said...

woi keri, berdose sey ko ngan mak cik tu wat org gelak kat dia..haaa..x tau x tau..agak2 sempat x ko jumpe dia g mintak maap??hak2..
kira okey la beb dia bangga ngan bahasa dia hehe..
ko rindu kat aku x??hee

missy suzi said...

ahahahahahahahha..
nerake r n3 nih..
*oh ye nurol,lampi r ko!!
adoilaa..xlarat gelak..haha~

Ahmad Azrin Aziz said...

lu jangan main main.. gua pun panggil air seratus.. mak gua gua pun panggil air seratus..

sHe pHa said...

oh aku rindu mau isi minyak kat petronas bukit beruang.

idea menarik.aku nk try beli air seratus dekat tujuh-sebelas wakakaka

ZARA 札拉 [사랑해~] said...

aku nak air 7 atas bang!

hahaha~

Lang Legar said...

haha cilaka sungguh ko sisipkan cerita memalukan makcik tue kat blog ko..mane tau die celik IT bace blog ko nie,kan malu seantero laman web nie haha..

FarEast said...

choi! kalau aku, aku suruh makcik tu minum byk2 lagi air 100 plus tu ... bg ingat sket ... hahaha

Nurul Hidayah said...

hahahahaha....

k.e.r.i. said...

paiseh ~
gua bukan penduduk tetap mukim kuala berang weh.

hanamichi ~
lu try jadi pekerja petronas. mana tahu dapat pengalaman yang sama.

mugiwara ~
berani je kut. gagah aku tak pasti.

emmy dahliana ~
aku selalu je keluar balik selepas pukul 12 malam.

aadil ~
kau cuba tanya brader petronas tu.

misz.hanie ~
air seratus tambah yer. bukan seratus tolak.

jard the great ~
nanti dia kasi seratus botol dekat kau.

lalang ~
kau ni lampi la nughul.
lambat + pick up = lampi

ada ~
aku tak sebut pun nama dia kat sini.
gambar apatah lagi.

missy suzi ~
aku takleh bayang kalau kau ada dengan aku malam tu.

ahmad azrin aziz ~
oghe kelate gitu belako bekali.

shepha ~
nanti kita gi petronas melaka semata-mata nak isi minyak dan beli air seratus tambah.

zara ~
aku tak tahu air atas abang.

lang legar ~
apa pulak nak malu. mesti dia bangga kerana menjadi feymes.

FarEast ~
aku syak dia tobat tak nak minum dah air seratus tambah tu.

nurul hidayah ~
kau jangan cuba-cuba nak meniru aksi makcik tu.

azie said...

isk, ai pun mcm paiseh penah jumpa air tujuh yu pi,ahahha

razifmustapha said...

hahahaha, boleh tahan letup ko kali ni keri. hahahah

addyaholix said...

dosa ko gelak kat makcik tua tu. dia tak sekolah inggeris. mana dia nak faham. haha!

terima kasih jenguk blog aku. salam!

miezi said...

ha ha. kalau makcik tu sekolah omputih, sure dia cakap "dik, air tambah seratus adalah lah" =p

kecik said...

blog hopping. =)

kalau air 7-up?

air tujuh atas?

sHe pHa said...

haha.
kata nk pi melaka.
singgah la sat nk isi minyak dan beli air seratus tambah~

k.e.r.i. said...

azie ~
mesti yu pernah jejak kaki kat kuala berang.

razifmustapah ~
baru nak meletup.
sebelum ni bakar-bakar aje.

addyaholix ~
brader petronas lagi dosa dari aku.

miezi ~
haha. aku gelak tak paham.

kecik ~
pandai pun kau.
boleh saing dengan makcik tu.

shepha ~
bila entah nak turun melaka.

sHe pHa said...

ko nak mai alamanda pun bocor tayarnye.

nak g melaka kene servis kaw2 punye haha

k.e.r.i. said...

shepha ~
takkan nak g melaka dengan blue boy aku kut.
mesti la kena naik cik bibah hang.
hahaha.

nuyuljana said...

haha.

aku xley imagine kalau aku di tempat brader tu..

 
Template by suckmylolly.com - background image by elmer.0 - edited by k.e.r.i.