Thursday, August 13, 2009

sesungguhnya bahasa ke 3 itu penting...

hari ini mari kita belajar sedikit bahasa Uganda.
saya dan kawan-kawan telah mempelajari bahasa ini secara kebetulan pada minggu lepas.
agak menyeronokkan. haha.
bahasa ini mungkin berguna kepada anda semua, mana lah tahu kut-kut anda dibuang negeri ke sana, atau anda ditugaskan outstation ke sana, atau mungkin anda bercita-cita untuk berhijrah dan menetap di sana.
ini kasi tunjuk sikit je ni. nak lebih-lebih, gugel sendiri.

***

Apa Khabar? - Oli otya?
Baik - Bulungi
Terima Kasih - Webale
Apa nama kamu? - Erinnya lyo ggwe ani?
Selamat Pagi - Wasiz'otya nyabo?
Selamat Tinggal - Welaba
Tolong - Nyamba
OK - Kale
Saya - Nze
Kamu - Gwe
Hai - chi kati

1 - Emu
2 - Biri
3 - Satu
4 - Nya
5 - Tano
6 - Mukaga
7 - Musanvu
8 - Munana
9 - Mwenda
10 - Kumi

Ahad - Sande
ISnin - Balaza
Selasa - Lwakubiri
Rabu - Lwakusatu
Khamis - Lwakuna
Jumaat - Lwakutanu
Sabtu - Lwamukaga

***

sekian sahaja untuk kelas pada hari ini.

Kale, Tunaalabagana.

24 tukang komen:

ZARA 札拉 said...

napa cam citer spongebob pula aku rasa?

sharamli said...

k0 tipu erk?

paiseh said...

sing thee ja tham hai khuu khraawng yuu gan yang yeuun dta laawt bpai nan kheuu khwaam rak diaao jai diaao...

*bahasa uganda sanskrit

rAmiZa.mY said...

muahahahahahhahaha
kale kale..

sHe pHa said...

kale kale.
jumpa hari Lwamukaga

S.I.T.I said...

dlm byk2 bahse, bakpe uganda yg dipilih? tergelencah lidah weh...

missy suzi said...

ko nih dah kenape ker??nk mampos ker?hahahaha.ker calon bini u uganda??sampai ati u curang dgn i.i dahla jauh.isk.fine.kite clash!uwaa.hahahaha~

sHe pHa said...

aku yg cabar suruh belajar bahasa Uganda kalau tak dia kena naik bukit Tinggi sensorang,kale?

GRuNGe said...

Wakakaka. Best-best. Mari belajar bahasa Uganda.

k.e.r.i. said...

zara ~
spongebob rakyat uganda ke?

sharamli ~
tak caye sudah. gugel sendiri.

paiseh ~
lu memang otai la bahasa sanskrit ni seh.

ramiza.my ~
muahahaha.

shepha ~
kale kale.

s.i.t.i. ~
kita kena lain dari yang lain.

missy suzi ~
wanita uganda lagi sopan dari kau jie. hahaha.

shepha ~
plan tak jadi ke bukit yang tinggi.

grunge ~
aku nak wish ko gud luck dalam bahasa uganda, tapi tak belajar lagi.

Liliyuli said...

berbelit lidah gua beb...aiyakk!

sHe pHa said...

keri jgn menghina suzi,nnt dia tak buat spegeti utk ko hahaha.
sorry la bai,cik viva gua semacam pulak.tak sehat.h1n1 mungkin.nnt sangkut kat jalan bukit,gua rasa nak terjun gaung pulak hahaha

nuyuljana said...

hahahaha.

sempat ko gugel eh.

fitriah said...

betul ke ni?

terrarosa said...

Biri + Nya + Emu = Musanvu
kale?

(terpaksa aku taip 'ok' sebab perkataan 'betul' tiada dalam silibus lagi )

kikikiiiii....

aim-a said...

hahaha...bahase ghanu pun aku dok khatam lagik..:P

tasikmerah said...

Gwe kale?

Nze kale....



.

k.e.r.i. said...

liliyuli ~
tamil lagi berbelit kut.

shepha ~
kereta lu kena H1N1 takpe.
jangan lu yang kena.
kalau lu kena, gua tak jadi keluar esok.
muahahaha.

nuyuljana ~
its googalable. sempat aje.

fitriah ~
betul lah.takde masa gua nak reka bahasa pelik-pelik.

terrarosa ~
kale kale.

aim-a ~
gi belajor dengan anok beranok nung.
haha.

tasikmerah ~
nze kale. webale.

Ahmad Azrin Aziz said...

cilakak. suara gua keluar ikut hidung..

Lang Legar said...

mungkin kita tak perlu belajar bahasa ni lagi..sila belajar cakap Sarawak haha..tu penting untuk masa depan roadtrip kita..

░♥si lampu neon♥░ said...

cantik ler henpon

mugiwara said...

kalebulungi~


[aku dah kebulur sebenarnye ni~]

rAmiZa.mY said...

zaren...
mane tau ade org nk sponsor trip g uganda ke..

k.e.r.i. said...

ahmad azrin aziz ~
tomok pun dah tak sengau.

lang legar ~
kita sik tauk klakah sarawak.

si lampu neon ~
tengkiu.

mugiwara ~
itu mesti bahasa mugiwara.

ramiza.my ~
jangan lupa sponsor aku sekali.

 
Template by suckmylolly.com - background image by elmer.0 - edited by k.e.r.i.